Veelgestelde vragen over huishoudhulp met dienstencheques
Hoeveel kost een dienstencheque?
Een dienstencheque kost 9,00 euro. Na belastingvermindering is dit nog maar 7,20 euro.
Hoeveel hulp kan ik krijgen voor 1 dienstencheque?
Voor één dienstencheque kan men één uur huishoudelijke hulp krijgen.
Waar kan ik dienstencheques bestellen?
Deze cheques kunnen aangekocht worden bij Sodexo. Om dienstencheques aan te vragen, moet men zich eerst inschrijven bij Sodexo. Deze inschrijving is gratis. De inschrijving via internet wordt automatisch aan Sodexo verzonden.
Vervolgens stuurt Sodexo de aanvrager een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer toe en kan de aanvrager de dienstencheques bestellen door het juiste bedrag (voor het gewenste aantal cheques) over te schrijven samen met het nummer vermeld op de inschrijvingsbevestiging. De bestelde cheques worden dan opgestuurd per post binnen 10 dagen na ontvangst van de betaling, of komen meteen terecht in uw elektronische portefeuille.
Hoeveel dienstencheques kan ik bestellen?
De aanvrager moet minimum 10 cheques bestellen en kan er per kalenderjaar 500 cheques bestellen. De eerste 400 koopt u aan 9,00 euro per stuk, de laatste 100 aan 10,00 euro per stuk. Het maximum van 500 cheques per jaar kan verhoogd worden in enkele bijzondere situaties. We verwijzen naar de website van Sodexo voor meer details hierover.
Hoelang zijn deze dienstencheques geldig?
De cheques zijn 12 maanden geldig.
Wat doe ik met ongebruikte dienstencheques?
Indien de cheques niet opgebruikt zijn binnen de geldige periode, kunnen ze steeds - zolang ze geldig zijn - omgeruild worden voor nieuwe dienstencheques of terugbetaald worden. Dit is gratis voor elektronische dienstencheques. Voor papieren cheques wordt hiervoor een kleine bijdrage van 0,50 euro per cheque aangerekend.
Kan ik onbeperkt dienstencheques blijven bestellen?
Nee, een particulier kan maximaal 500 cheques per jaar bestellen: de eerste 400 aan 9,00 euro per stuk, de laatste 100 aan 10,00 euro per stuk. Het maximum van 500 cheques per jaar kan verhoogd worden in enkele bijzondere situaties. We verwijzen naar de website van Sodexo voor meer details hierover.
Zijn de dienstencheques fiscaal aftrekbaar?
De dienstencheques zijn fiscaal aftrekbaar. Cheques zijn aftrekbaar voor 20% per cheque, zodat elke cheque, na aftrek, slechts €7,20 kost. OPGELET: Deze belastingvermindering is beperkt tot 191 cheques per kalenderjaar per persoon.
Kan ik mijn dienstencheques weggeven aan familie of vrienden?
De dienstencheques staan op naam van de gebruiker en de hulp moet uitgevoerd worden op het adres vermeld op de dienstencheque.
Wie kan van deze dienstencheques gebruik maken?
De gebruiker mag enkel een particulier zijn (geen bedrijf of onderneming).
Hoe kan ik huishoudhulp aanvragen?
U kan huishoudhulp aanvragen bij HuisHoudHulp door te bellen naar 011/69.01.69 (regio Gingelom) of 014/71.49.71 (regio Mol). U kan ook altijd een mailtje sturen naar info@huishoudhulp.be. Indien wij onmiddellijk iemand beschikbaar hebben, maken wij direct concrete afspraken met u. Anders zetten wij u op een wachtlijst en nemen wij contact met u op zodra iemand beschikbaar is.
Wat mag een huishoudhulp doen?
De huishoudhulp zorgt voor huishoudelijke taken: poetsen van de woning, ook grote schoonmaak, wassen en strijken van het huishoudlinnen, naaiwerkjes, boodschappen, bereiden van maaltijden.
Wat mag een huishoudhulp NIET doen?
Gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren zoals buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes enz zijn uitgesloten.
Zijn de huishoudhulpen verzekerd?
Het personeel is door HuisHoudHulp verzekerd tegen arbeidsongevallen en voor de materiële schade die zij in uw huis kunnen veroorzaken.
Zal steeds dezelfde huishoudhulp bij mij thuis komen?
Wij proberen zoveel mogelijk een vaste regeling uit te werken, zodat u niet teveel verschillende huishoudhulpen krijgt. Het is echter niet onvermijdelijk dat door bepaalde omstandigheden al eens een andere huishoudhulp moet ingeschakeld worden.
Hoelang moet ik wachten vooraleer een huishoudhulp bij mij kan starten?
Dit hangt af van de lengte van de eventuele wachtlijst en van de hoeveelheid personeel dat ter beschikking is.
Kan ik zelf kiezen op welke dag de huishoudhulp komt?
U kan een voorkeur opgeven voor een dag en wij proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden, dit is echter niet altijd mogelijk.
Hoe vaak kan ik hulp krijgen?
De hulp wordt gegeven in blokken van 3 of meer uren. U kan kiezen tussen 1 of meerdere blokken per week of per 2 weken.
Wat gebeurt er wanneer de huishoudhulp ziek wordt of om een andere reden niet kan komen?
Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidverlof) wordt de gebruiker zo vlug mogelijk verwittigd door de dienst. Indien mogelijk wordt vervanging voorzien, doch deze kan niet worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijziging aan de werkuren optreden.
Wat moet ik doen wanneer ik tijdelijk geen huishoudhulp nodig heb (bijvoorbeeld: ik ga op reis)?
Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden minstens 5 dagen vooraf gemeld aan de dienst. Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen hulp wenst, verwittigt hij de dienst ten laatste twee weken op voorhand. Bij verzuim worden de normale diensturen aangerekend, uitgezonderd in geval van overmacht. De gebruiker kan tot maximum 6 maal per jaar de dienstverlening weigeren, zonder rekening te houden met de verlofperiode van de werknemers van het dienstenbedrijf.
Aan wie moet ik de dienstencheques afgeven?
De gebruiker legt het telkens het nodige aantal cheques klaar zodat de huishoudhulp deze kan meenemen telkens zij bij u komt.
Ik heb op dit moment een poetsvrouw, maar zou liever werken met de dienstencheques. Kan mijn poetsvrouw hiervoor in aanmerking komen?
Uw poetsvrouw kan zij zich bij onze dienst als huishoudhulp aanbieden. Zij krijgt dan een contract, is verzekerd, haar pensioen en alles van sociale zekerheid is in orde. Zij mag sowieso bij u blijven werken, maar dan in het statuut van huishoudhulp. Hiervoor kan u steeds contact opnemen met de selectiedienst op het nummer 011/69.01.69 (regio Gingelom) of 014/71.49.71 (regio Mol).
Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Voor meer informatie kan u terecht op het nummer 011/69.01.69 (regio Gingelom) of 014/71.49.71 (regio Mol) of aanvragen via onze contactpagina.